23:41

I tisdags var jag hos min psykolog som hade förberett lite papper som jag skulle fylla i. Det var ett gäng påståenden som jag skulle kryssa i "stämmer bra" eller "stämmer dåligt" typ. 2 papper för vardera diagnos.
Det roliga var att jag bockade i "stämmer bra" på i princip allt.. men i slutändan var både jag och psykologen ganska överens om att mina dalar inte håller i sig tillräckligt länge för att det ska få kallas bipolär, en manisk period håller vanligtvis i sig i 1-2 månader medans mina dalar kan vackla från allt mellan 2 minuter till 3-4 veckor. Det är som att min hjärna samlar på sig lycka och positivt tänkande under mina depressioner och sedan gör den av med allt under 2 dagar, därefter ligger jag pall rätt länge och känner mig urpumpad för att göra en lång historia kort. 
Dessutom har vi ADHD i familjen, så det är väl mer sannolikt att det är ADD. Det som faktiskt känns "bra" med detta är att jag faktiskt, eller förhoppningsvis, får ett svar på varför det är såhär, varför jag mår dåligt och varför jag alltid haft problem både socialt, i skolan och i mitt huvud. Nu när jag och min psykolog börjat kartlägga mitt betéende mer och mer så inser jag att det delvis inte har varit enkelt under min barndom, men också att någonting inte stämt/stämmer. Att jag alltid varit det lilla svarta fåret, alltid haft andra åsikter och aldrig varit en central del i mina kompisgäng. Så mycket som kanske "borde" ha varit där när jag växte upp men som inte var det. Och att få ett svar på detta hade gjort väldigt väldigt mycket för mig, det handlar om att jag ska kunna acceptera mig själv och det har jag svårt för i nuläget då jag dras mellan att 'jag är normal, det är inget fel på mig så varför håller jag på såhär? Varför fungerar jag inte?' och 'Agnes det stämmer inte. Du är inte som du ska, så det gör inget att du beter dig såhär. Du har dina anledningar'. Och det är så svårt att liksom hitta någon slags balans i allt. Alla undrar, jag undrar, men jag kan inte ge något svar. Jag är bara jävligt speciell. 
Vardag | |
Upp